Pokud někdo z mé generace zaslechne slovo Nošovice, první, jednoznačně první, co ho napadne, je RADEGAST! Tedy pivo Radegast, někdy láskyplně Radek nebo i Radeček :-). Mladší generaci se Nošovice už budou nejspíš asociovat s Hyondééé (nebo jak se to vlastně má číst). Před pát lety se totiž moudré hlavy usnesly, že nejlepší místo pro postavení korejské automobilky je v  Beskydech, a úplně nejlépe bude taková továrnička působit pár kilometrů od Lysé Hory... ach jo. Asi to není náhoda, že to byly moudré hlavy v Praze... Rozumím snaze o přilákání investora, rozumím snaze bojovat s nezaměstnaností, dokonce bych dokázal pochopit, že někdo z odpovědných úředníků, politiků a různých dalších existencí si tzv. „přišel na své“ (nesouhlasím s tím, ale holt v takové době žijeme). Ale proč se musí kvůli tomu ….. ničit (a znám i výstižnější slova) Beskydy?

Ovšem protože nic není jen černé nebo bílé, tak příchod asijského tygra do Nošovic znamenal kromě všech negativ a pozitiv i objevení se nemalých vyasfaltovaných ploch, veelmi veelmi vhodných nejen pro inlajny. Včetně zhruba šestikilometrového okruhu, na kterém se dá o víkendech celkem dobře zabruslit. Sice pravdou je, že tu a tam se objeví nějaký „pilot samouk“, který potřebuje vyzkoušet maximální rychlost svého auta nebo motorky, ale pokud vím, nikdy tam k žádnému neštěstí nedošlo.

 

Autobusové stanoviště s hodně dobrým povrchem

PředJedno z parkovišť hlavním vjezdem do Hyundai je několik velkých vyasfaltovaných parkovišť a vybetonované autobusové stanoviště. Když tam přijedete v sobotu nebo neděli, všechna ta parkoviště jsou řekl bych skoro beznadějně prázdná. Tedy až na pár aut, kterými přijeli bruslaři :-). Právě na parkovištích se jezdí vzhledem k jejich prostornosti dobře, pro začátečníky a pro rozježdění jsou, myslím si,m velice vhodné. Moc se mi líbí povrch autobusového stanoviště – hladký, opravdu hodně hladký beton. Bohužel, je to přece jen plocha primárně určená pro jiné účely než bruslení, tak je vyspádovaná (tedy šikmá), ale i přesto se na ní právě díky hladkému povrchu jezdí dobře.

     

Zmiňovaný okruh kolem celého areálu vede dílem po chodníku, dílem po silnici. Zase je třeba mít na zřeteli, že prvořadým určením této trasy je silnice a chodník. Tomu odpovídá i povrch. Chodník je v některých místech mírně zvlněný, jinde je třeba dávat bacha na přehršel kamínků. Při jízdě po silnici vás čeká jeden železniční přejezd a jeden rondl (ony tam jsou vlasně tři, ale dva z nich se dají jízdou po chodníku minout). Ale není to nic, co by se nedalo zvládnout. Taky jsem si všiml, že v některých místech je chodník opravený, a to nikoli záplatami, ale úplně novým povrchem v délce i několika desítek metrů. Jako fajn bonus je pak z některých míst výhled na Lysou Horu.

 Železniční přejezd

Pokud se tedy rozhodnete vyzkoušet nošovické bruslení, musíte prostě vzít v úvahu, že nebudete jezdit po bruslařské trase, ale po chodníku a po silnici. Povrch není žádný extra luxus, ale je pro inlajny celkem dobře využitelný. Začátečníci se můžou zdokonalovat na parkovištích, ti zdatnější mají možnost se prohánět kolem automobilky.  

Jak by to bylo super, kdyby v „lůně Beskyd“ byla speciální trasa jen pro brusle, a bez nějaké fabriky!! Ale ono to asi v tomto kraji nejde. Škoda. V každém případě si myslím, že stojí za to se do Nošovic vydat, zabruslit, pivko popít a krásami Beskyd se pokochat :-).

Automobilka je hned u dálnice mezi Frýdkem a Těšínem