Ta tři „O“ v názvu znamenají tři slezské řeky, které mají pro Slezsko, respektive české Slezsko velký význam. Jsou to bez výjimky řeky hraniční, které od sebe oddělují jednotlivé části našeho Slezska. Řeka Opava (někdy hodně nesprávně Opavice) kdysi tvořila hranici mezi Pruskem a Rakousko – Uherskem. No a v současnosti mezi Prajzkou a zbytkem opavského Slezska. Odra, to je mezi slezskými řekami absolutní „best off“. Byť pramení na Moravě, je pro Slezsko něco jako aorta. Protéká celým Slezskem a ústí do Baltského moře. U nás tvoří hranici mezi Moravou a Opavským Slezskem, posléze mezi Prajzkou a Těšínskem a také mezi Českou republikou a Polskem. No a to poslední „O“ patří Ostravici. Řeka, která stanovila hranici mezi Moravou a Těšínským knížectvím, která podle některých Poláků měla být po roce 1918 hraniční řekou mezi Polskem a Československem („Ostrawica, nasza granica!“).

Tyto řeky jsou proslulé také tím, že podle nich vedou cyklostezky, takže projížďka kolem nich se nabízí jako celkem pěkný a ne příliš náročný výlet. Jako startovní město jsem si určil Opavu (no vlastně další „O“ :-) ), cílem pak byly Nošovice. Délka cca 70 km, náročnost … no, řekl bych, že minimální. Hlavně díky tomu, že se skoro furt jede kolem vody. Vyjeli jsme ráno, do Opavy dorazili vlakem kolem půl deváté. Nádraží Opava – východ, kde jsme vystupovali, bylo prý vyhlášeno jako nejkrásnější nádraží v ČR v roce 2012. Naprosto zaslouženě, to mi můžete věřit. Já čestně prohlašuji, že Opava je pro mne srdeční záležitost a díky tomu mám pro ni možná jakési růžové brýle, ale přiznejme si, je to asi nejkrásnější město v tomhle státě. A není třeba o tom více diskutovat :-).

Nadražní hala Opava - východ

Takže – z nádraží co nejdřív k řece Opavě a napojit se na tzv. Slezskou magistrálu, což je, jak jsem si všiml, vlastně dálnice pro kola. Hned za Opavou skvělý asfalt, velký provoz a pěkné, velice pěkné prostředí. Stezka se více či méně drží toku řeky Opavy. Cestou jsme minuli zámeček ve Velkých Hošticích, zámek a golfové hřiště v Kravařích. Přes Mokré Lazce a Háj ve Slezsku jsme dojeli do Jilešovic a tím prakticky na dohled od Hlučínského jezera – vyhlášené „Štěrkovny“. Mezi Hájem a Jilešovicemi byl také jediný kopec na celé trase, trošku prověřil co máme v nohách a jak nám fungují plíce.

Stezka u Opavy

V Jilešovicích jsme opustili magistrálu, podél železniční trati Opava – Svinov a zároveň kolem řeky Opavy dorazili až k Poštovnímu rybníku, kde jsme se odklonili od železnice a asi po dvou kilometrech přišel jeden z „top“ úseků tohohle výletu. Jede se prakticky po břehu Opavy, projíždíte kolem chat a chatiček, rozesetých po břehu až do Třebovic. Je kde zastavit a odpočinout si a třeba se i občerstvit.

Opava

Vzhledem k blížící se Ostravě se provoz na trase stal ještě frekventovanějším a to už byla fakt dálnice! :-). V Třebovicích jsme přejeli přes lávku na druhý břeh a na chvíli tok Opavy opustili, abychom se potkali s „královnou slezských řek“ - Odrou. Cyklostezka nás přivedla k Odře a mostu přes ni, po druhé (tedy pravé) straně vede opět asfaltka a čekala nás opravdu příjemná projížďka. Dali jsme se proti proudu Odry k jihu.

 

Odra

Po pár set metrech jsme minuli soutok Opavy a Odry a tak jsme se s řekou Opavou definitivně rozloučili. Časem se z asfaltky stala štěrkovka, posléze jen tráva, ale protože bylo sucho, ani tenhle povrch nám nedělal žádné problémy. Podjeli jsme Rudnou, odbočili u Polanecké spojky doleva (a opustili tak tok Odry) a kolem železniční trati přijeli do Ostravy. No a pak..... nevím. Jeden ze členů výpravy „to znal“, tak nás celkem snadno převedl přes Bělský les a Hrabůvku k podjezdu pod Místeckou. Já doteďka nevím, jak jsme se tam vlastně dostali a určitě bych tam znova netrefil... No ale v každém případě jsme dorazili do Hrabové a čekala nás Ostravice. Vlastně – profičeli jsme Moravou a byli opět ve Slezsku :-). No a u řeky Ostravice nás potkal zážitek maximální, nejluxusnější, pro mě absolutní špička. Zhruba desetikilometrový úsek do Frýdku, tedy vlastně do Místku. Fajn asfalt, senzační prostředí, krásná Ostravice nadohled, prostě pecka. Například pro bruslaře ráj, a jak jsem si všiml, nebylo jich tam málo!

Ostravice

Takže po projetí tohohle hoodně dobrého úseku jsme dorazili do Místku, kde na rozdíl od ...například Karviné, všichni ví, jak má vypadat cyklostezka. Frýdek Místek mi vůbec, na rozdíl od ….například Karviné, připadá jako město cyklistům příznivě nakloněno. Je tu spousta cyklostezek, kde se nepotkáte s autem, ale pouze s chodcem nebo bruslařem. No, asi se tu nad tím trošku přemýšlelo, na rozdíl od ...například Karviné. Rozloučili jsme se s Ostravicí, a po tzv. Frýdeckém okruhu přes Dobrou dorazili do cíle – Nošovic. O Nošovicích se netřeba více rozepisovat, o nich přece každý ví skoro všecko!